Creaties

ARCADIA

Welkom in ARCADIA, een gebied zo dicht bij perfectie dat idyllische landschappen alledaags zijn, waar alle wonderen van de wereld worden samengesteld. Met slechts één klik wordt u aangedreven op de joysticks van een spel waar uw karakter u met uw vinger en het oog zal gehoorzamen en uw elke beweging met virtuositeit en behendigheid reproduceren. Onze programmeurs zullen u door de veelheid van voorgestelde scenario's meer bedwelmend maken dan de anderen. Spelers en avatars van over de hele wereld, u bent uitgenodigd tot de grootste extrasensoriële ervaring in de geschiedenis van de mensheid, verlaat uw oude karkassen en karkassen, vlucht van de vervelende verveling van het echte en ga in ARCADIA, het land van immensiteit mogelijk, heiligdom van je meest onaangenaam verlangens ...

<

>

Δ Video clip

Mr. FOLLOWER

Mr. Follower man gereserveerd en interessant persoon wordt 's nachts ster van het kleine scherm. Gevangen in de leegte van de wereld van de showbusiness, hier getransformeerd door zijn populariteit: kostuum veranderen, gewoonten en gedoteerde beklimming van pretentie.
De geest en humor van de vijf dansers van de Vennootschap Public Opinion bijbehorende live-trio van musici Papership overstijgen Mr. Follower routine lambda toeschouwer leven in symbiotische harmonie met zijn kleine scherm. Na Bob'Art Bericht Anima en ze zijn nu het invoeren van een kathodische prachtige universum aan de Truman Show.

<

>

Δ Video clip

POST ANIMA

POST ANIMA is een reflectie op het thema van mens en machine.
  Gekoppeld aan een spel van overheersing, controle, manipulatie, machinatie en wederkerigheid, opgesloten in een voortdurende roes, deze twee protagonisten (mens en machine) verschijnen op hun beurt als slachtoffers en beulen van hun eigen vervreemding , tanken concurrentie en onderlinge afhankelijkheid die zich binden en een aparte, concurreren op het altaar van de efficiëntie en productiviteit.

<

>

Δ Video clip

BOB'ART

Het bedrijf publieke opinie presenteert haar oprichting in 2013, "Bobart", geboren uit een verlangen om het publiek aan te bieden een satire op de excessen van de hedendaagse kunst. In dit momentum, de podiumkunsten zijn de meest doelgerichte in het bijzonder hun voorliefde voor overmatige psychologisering die uiteindelijk verbreekt het schouwspel van zijn kunst en zijn publiek. Een echte "brain masturbatie" georganiseerd en gefinancierd door een wereldse systeem in van netwerken onverstandig van de verwachtingen van kunstenaars en het publiek. Dit is een spel tussen dans en theater kunst en in het middelpunt van spot die het bedrijf publieke opinie biedt een show kwaliteit te lachen om degenen die niet eens grappig ...

<

>

Δ Video clip

OBSOLESCENCE

Het eerste deel van Obsolescence onderzoekt de vernederende effecten van veroudering op de mens als fysiek en sterfelijk entiteit. Voor een spel op lichaam en gemarteld en krampachtige bewegingen en een visueel analoge beeld van de mannequin en de pop zal allegorische vormen van menselijk onwetend en gemanipuleerd, onder voorbehoud van de cliche ook onthullen uitbreiding en de futiliteit van zijn daden. Deze laatste vinden van zichzelf op zijn kosten, opgevoerd als producten van een fabriek, gepersonifieerd matrix, ijzige en mechanische ...

Het tweede deel van het spel biedt een enscenering van verschillende voorstanders van veroudering. Het zal duidelijk zijn uit meerdere interacties tussen mens en object, mensen die het object, waarbij het object menselijke vorm. Vandaar dat de technische effecten bemoeid, video's en licht verwijst naar de technologie en de overheersende invloed op het moderne individu. Het beeld van de lamp, een echte mascotte veroudering en die van het licht, symbool van een progressieve verblind door uiteindelijk overweldigend zijn voor het menselijk lot als lot monsters worden ...

<

>

Δ Video clip

APART/HEID

"Apartheid", een welsprekend titel, een term die klinkt in onze westerse oren wereldverbeteraars als synoniem voor sobere beleid, pleiten voor de uitsluiting, segregatie en gettovorming. Het is inderdaad voor ons een folie om ons idee van de democratie. Maar deze negatieven in overvloed in onze zogenaamde beschaafde samenlevingen. Racisme, intolerantie, gemeenschap daling, veel desocialising effecten ook te wijten aan onze overmatig individualisme, die ons leidde tot uiteindelijk vandaag negeren al onze eigen buurman. Onwetendheid leidt tot angst en vrees tot haat, wordt het Westen gezien dus rotten in gewone geweld, als gevolg van de afbraak van het sociale weefsel door de dominantie van haat clichés, gemeenschapszin en private belangen. Dit is om deze perverse effecten te weinig gewezen op het bedrijf Public Opinion ondertekenen deze nieuwe creatie, verwerking door middel van verhalen wijk, een dieper probleem, separatisme lessen opzeggen, toegepast sluw onze voetafdrukken bedrijven 'egalitarisme en een stervende pacifisme ...

<

>

Δ Video clip

OPINION PUBLIC

Stel je een wereld in de vorm van een gesloten sessie waarin educatie, informatie, macht en spraak zal worden gehouden door één almachtige entiteit. Deze wereld is die van een enkele gedachte, één stem, een mening en zijn onderdanen, cavia's en slachtoffers. Maar het is ook die van een podium en een publiek, dat van een voorgenomen visie. Dit is de droomachtige en verontrustende wereld van de "publieke opinie", een ontluikende spontane creatie van een onwerkelijke perspectief, maar dat lijkt te kloppen op onze deuren ...

<

>

Δ Video clip

Dagboek

2017-2018
2016-2017
2015-2016
2014-2015
2013-2014
2012-2013
2011-2012
2010-2011

05-09/12/17 ARCADIA
Théâtre MARNI (BE) réservations

13/01/18 ARCADIA
CC Waterloo (BE)

18/04/18 ARCADIA
CC Comines Warneton (BE)

26/04/18 ARCADIA
CC Nivelles (BE)

15/09/16 BOB'ART
Théâtre le Baladin Savièse (CH) réservation

05-06/11/16 ...CUPIDON S'EN FOUT
La Filature Mulhouse (FR) réservations

08/11/16 ...CUPIDON S'EN FOUT
La Filature Mulhouse (FR) réservations

16-20/11/16 ...CUPIDON S'EN FOUT
Opéra de Strasbourg (FR) réservations

13-17/12/16 Mr. FOLLOWER
Théâtre Marni ( BE ) réservations

02/02/17 Mr. FOLLOWER
CC Nivelles ( BE ) réservations

20/04/17 Mr. FOLLOWER Rosey
Concert Hall Rolle (CH) réservations

29/10/15 POST ANIMA
CC Woluwe St Pierre ( BE ) réservations

04-12/12/15 Mr. FOLLOWER
Théâtre Marni ( BE ) réservations

16/12/15 BOB’ART
Théâtre de Vevey ( CH ) réservations

30/01/16 Mr. FOLLOWER
CC Waterloo ( BE ) réservations

10-11/02/16 POST ANIMA
Théâtre Marni ( BE ) réservations

18/02/16 POST ANIMA
CC Nivelles ( BE ) réservations

19/02/16 POST ANIMA
CC Comines Warneton (BE) réservations

20/02/16 POST ANIMA
CC Soignies ( BE ) réservations

26/02/16 POST ANIMA
CC Bertrix ( BE ) réservations

04/03/16 POST ANIMA
MC Marche ( BE ) réservations

19/04/16 OPINION PUBLIC
Baltic Ballet Festival Riga (Latvia)

21/04/16 OPINION PUBLIC
Baltic Ballet Festival Preili (Latvia)

31/05/16 APART/HEID
The Black Box Festival Plovdiv (Bulgaria)

08>11/10/14 POST ANIMA
Théâtre MARNI / Bruxelles / Belgique

14/11/14 POST ANIMA
CC de Adelberg / Lommel / Belgique

16/01/15 BOB'ART
BERTRIX / Belgique

22>23/01/15 BOB'ART
OTTIGNIES / Belgique

27/01/15 BOB'ART
NIVELLES / Belgique

30/01/15 BOB'ART
CC de Comines Warneton / Belgique

07/02/15 POST ANIMA
CC de WATERLOO/ Belgique

06/03/15 BOB'ART
BIENNE / Suisse

21/03/15
MONTARGIS Agglo / France

13/09/13 BOB’ART
Festival Temps d’Aimer Biarritz France

19/10/13 BOB’ART
Salle St-John’s Drève Richelle 146 1410 Waterloo

25/10/13 APART/HEID
CC De Adelberg 1 Adelbergpark 3920 Lommel

07>08/11/13 OPINION PUBLIC
W:Halll 93 Avenue Charles Thielemans 1150 Bruxelles

25/01/14 BOB’ART
CC Bagnères de Bigorre France

28>29/01/14 BOB’ART
Festival on y danse - CWB - Paris

05>08/02/14 BOB’ART
Théâtre MARNI Rue de Vergniers 25 1050 Bruxelles

28/02/14 APART/HEID
CC de SPA rue Servais, 8 4900 Spa

10/04/14 BOB’ART
Baltic Ballet Festival Preili Latvia

12/04/14 BOB’ART
Baltic Ballet Festival Riga Latvia

31/05/14 BOB’ART
The Black Box Festival Plovdiv Bulgaria

21/06/14 APART/HEID
Mouvement Music Festival Waterloo Belgique

27/09/12 APART/HEID
W:Halll - Centre Culturel de Woluwe Saint-Pierre
93 Avenue Charles Thielemans - 1150 Bruxelles

19>20/01/13 BOB’ART
W:Halll - Centre Culturel de Woluwe Saint-Pierre
93 Avenue Charles Thielemans - 1150 Bruxelles

02/02/13 APART/HEID
Espace Bernier - Centre culturel de Waterloo
Rue François Libert, 26 - 1410 Waterloo

27/03/13 APART/HEID
Théâtre de la Place
Place de l'Yser 1 · 4020 Liege

07/04/13 APART/HEID
Peja Kosovo

19/04/13 BOB’ART
Salle Mathieu De Geer
Parc Julienas 2 6940 Barvaux-sur-Ourthe

19/05/13 BOB’ART
Can Ventosa Teatro IBIZA
Espagne

05/11/11 APART/HEID
W:Halll - Centre Culturel de Woluwe Saint-Pierre
93 Avenue Charles Thielemans
1150 Bruxelles

24>28/12/11 APART/HEID
Festival du Soleil
Israel

04/02/12 OPINION PUBLIC
Salle Mathieu De Geer
Parc Julienas 2 6940 Barvaux-sur-Ourthe

28/04/12 OBSOLESCENCE
W:Halll - Centre Culturel de Woluwe Saint-Pierre
93 Avenue Charles Thielemans
1150 Bruxelles

19/05/12 APART/HEID
Can Ventosa Teatro IBIZA
Espagne

15>16/06/12 APART/HEID
Kuopio Dance Festival
Finlande

28/07/12 Programme mixte
Festival Cuivres en Dombes
Lyon France

08>09/10/10 OPINION PUBLIC
Théâtre MARNI
Rue de Vergniers 25
1050 Bruxelles

14/05/11 OPINION PUBLIC
W:Halll - Centre Culturel de Woluwe Saint-Pierre
93 Avenue Charles Thielemans
1150 Bruxelles

Dansers

Etienne Béchart debuteerde als danser met Alexandra Clément en Jean-Gérald Dorseuil. In 2004 wordt hij toegelaten tot de dansschool Ecole-Atelier Rudra Béjart en in 2006 wordt hij lid van de Béjart Ballet Lausanne dat onder de directie staat van Maurice Béjart die hem verschillende hoofdrollen in zijn choreografieën toevertrouwt. In 2009 werkt hij met Joost Vrouenraets aan de creatie “Ex Orbis”. Daarnaast begint hij zijn carrière als choreograaf met de pas de deux 'PASSAGER CLANDESTIN”. In 2010 richt hij de compagnie Opinion Public op met als eerste opvoering “OPINION PUBLIC”. In november 2011 wordt de voorstelling “APART/HEID” voor het eerst gebracht en in april 2012 voert de compagnie “OBSOLESCENCE” op. “BOB'ART” gaat in januari 2013 in première. Vandaag werkt hij aan zijn nieuwste creatie van 2014, “POST ANIMA” genaamd.

ETIENNE BÉCHARD

Johann Clapson zet zijn eerste pasjes in studio Danse Passion onder leiding van Alexandra Clément en Jean-Gérald Dorseuil. In 2004 wordt hij toegelaten tot de dansschool Ecole-Atelier Rudra Béjart. In 2006 treedt hij toe tot het Béjart Ballet Lausanne waar hij actief samenwerkt met Maurice Béjart en waar hij vaak hoofdrollen toegewezen krijgt. In 2010 voegt hij zich bij Opinion Public en het choreografische werk van Etienne Béchard.

JOHANN CLAPSON

Sidonie Fossé - Na een opleiding aan het CNR te Rouen en aan het CNSMD te Parijs met als afstudeerrichting hedendaagse dans, wordt ze toegelaten tot de dansschool Ecole-Atelier Rudra Béjart in 2005. In 2007 treedt ze toe tot het Béjart Ballet Lausanne onder leiding van Maurice Béjart. In 2009 werkt ze nauw samen met Joost Vrouenraets aan de choreografie “Ex Orbis” en Etienne Béchard creeërt de pas de deux “PASSAGER CLANDESTIN” voor haar. In 2010 beslist ze om zich bij haar vrienden van Opinion Public te voegen. In april 2011 realiseert ze haar eerste choreografische creatie “OBSOLESCENCE”.

SIDONIE FOSSÉ

Victor Launay zet zijn eerste stappen in de danswereld met Max Bozzoni en studeert daarna aan het CNR van Boulogne, het CNSMD te Parijs en het Junior Ballet d'Aquitaine in 2003 en later in 2005 de dansschool Ecole-Atelier Rudra Béjart. Sinds 2007 werkt hij regelmatig samen met het CCN van Nantes waar hij danst  in de choreografieën van Claude Brumachon en samenwerkt met Christophe Garcia, Flora Théfaine, Stephanie Thiersch, Christian Bourigault en vele anderen. In 2010 vervolledigt hij zijn vrienden in de danscompagnie Opinion Public.

VICTOR LAUNAY

Company

De danscompagnie Opinion Public, die in oktober 2010 werd opgericht, bestaat uit vijf dansers met de meest uiteenlopende achtergronden. Puttend uit hun persoonlijk levensparcours en de choregrafieën die aan de basis van hun dansvorming liggen, wordt de compagnie gedreven door een gezamelijk doel: een eigen verpersoonlijkte choregrafische stijl creëren.

De funderingen van deze verbintenis berusten vooreerst op hecthe vriendschap en affectie die, door een verlangen naar onafhankelijkheid, zich heeft verpopt van een project naar een toeleg tot een visie die gedeeld wordt door elkeen van de leden.

De naam van de compagnie werd bewust gekozen om de ambitie en de reikwijdte van de choreografiën te accentueren; gezien de onderwerpen die aangekaart worden en werden, gerelateerd zijn aan het publiek, aan de plaats van de mens in verschillende aspecten van zijn bestaan, aan de verscheidene facetten die de maatschappij vormen; echt titanenwerk dat met een “tantaliaanse” ambitie werd aangevat, zozeer de inzet van deze scope breed is.

Maar de compagnie laat zich niet overweldigen; in tegendeel: de artistieke visie van de compagnie verwerkt namelijk deze niet te lessen dorst naar antwoorden en geeft deze een stem d.m.v. de veelheid aan gebruikte technieken en disciplines; zoals dans, tekst, expressie maar ook videobeelden en de plastische kunsten die allen samen komen in dit concert van talenten en jeugdigheid. Zodoende is het op lange termijn de wens van de compagnie Opinion Public om de vrijheid te hebben om elk aspect van zowel artistieke als technische aard van haar creaties geheel zelf te kunnen beheren, zoals het bouwen van de decors en het bewerkstelligen van zowel de audiovisuele ondersteuning als elke andere artistieke uiting.

De osmose van de groep wordt ook bevestigd op het niveau van het artistieke werk door een vrijheid van aanpak en mise en scène; het absurde, de deresie maar ook de ernst worden gevat in een creatie die gekenmerkt wordt door zowel het subrealistische als het werkelijke, het poetische en het politieke ononderbroken in elkaar te laten overgaan; deze pluridisciplinaire artisten gaan geen enkele uitdaging uit de weg...

De aangekaarte thema's zijn ons allen gekend, de inspiratiebronnen lijken onuitputtelijk. Het is dus niet verwonderlijk dat deze compagnie volhoudt in het brengen van een enorme hoeveelheid aan projecten die de ene al verrassender zijn dan de andere.De compagnie Opinion Public heeft als doel om steeds te evolueren en dat zowel op menselijk als op artistiek vlak. Ze inspireert zich en zal zich ook blijven inspireren op actuele gebeurtenissen en concepten, maar haar visie zal nooit verstarren.

Obtenir un accès